Прочетен: 2660 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 15.11.2012 09:27
.
.
.
Цветан АНДРЕЕВ препрочита ЕЛИАС КАНЕТИ
МАСИ И ВЛАСТ
ОБУЗДАВАНЕ НА МАСИТЕ В СВЕТОВНИТЕ РЕЛИГИИ
Есе Седмо
Религиите, които имат общи изисквания към вярващите и са вече признати, твърде скоро изместват акцента при привличане на привърженици.
В началото целта им е да достигнат и спечелят всички, които могат да бъдат достигнати и спечелени.
Масите, които неясно изплуват в далечината пред тях са многообразни – всяка отделна душа воюва сега и всяка душа трябва да стане тяхна. Но борбата, която трябва да издържат, буди постепенно някакъв скрит респект пред противника, чиито институции вече съществуват. Те виждат колко е трудно да се укрепят.
Все по-важни им се струват институциите, които им предлагат солидарност и трайност. Подстрекавани от противниците си, те правят всичко възможно сами да създадат такива институции и щом успеят, с времето те стават най-важни.
Тежестта на институциите, които поемат вече свой самостоятелен живот, намалява постепенно енергията при първоначалното вербуване.
Църквите се строят така, че да поемат вярващите, които вече са налице. Разширяват ги сдържано и предпазливо, когато това наистина се налага. Има една силно изразена тенденция да се обхванат съществуващите вярващи в отделни множества.
Тъкмо защото вярващите вече са станали много, склонността на масите към разпадане е твърде голяма и представлява опасност, която непрекъснато трябва да се предотвратява.
Някакъв усет за коварството на масите е, така да се каже, в кръвта на исторически образувалите се световни религии.
Създадените от тях традиции, които са задължителни, напомнят как ненадейно и неочаквано са възникнали.
Чрез ересите, от които църквата се бои и които преследва, същите чудеса се насочват срещу тях и раните, които им нанасят, са болезнени и неизлечими.
И двата процеса – стремителното нарастване в началото и не по-малко бързото разпадане по-късно поддържат винаги нащрек недоверието на църквата към масите.
Онова, което тя желае да има – за разлика от ересите, е
едно
послушно
стадо.
Обикновено вярващите се разглеждат като овце и биват хвалени за проявеното покорство. Те се отказват изцяло от главната тенденция на масите към бурен растеж.
Задоволяват се с една временна фикция за равенство между вярващите/което обаче никога не се спазва твърде строго/, с определена плътност, която се поддържа в умерени граници, и ясно определена цел. Поставят охотно целта в далечината – в някакъв свят, където няма да пристигнат всички едновременно, тъй като някои остават живи, свят, който трябва да се заслужи с много усилия и покорство.
Постепенно посоката остава най-важна.
Колкото по-далечна е целта, толкова по-големи са изгледите за устойчивост.
Така че крайно необходимият принцип на нарастването се замества с нещо съвсем различно –
п о в т о р е н и е т о.
На определено място,
в определено време се събират вярващите.
Постоянните, винаги едни и същи церемонии ги довеждат до състояние на всеобща благост – трогват ги, без да ги правят опасни, и те скоро свикват с това състояние.
Усещането за единство им се внушава дозирано.
От правилността на това дозиране зависи устойчивостта на църквата.
Независимо как са привикнали хората към това прецизно повтаряно и прецизно дозирано преживяване в църквите или храмовете, те вече не могат да се лишат от него.
Зависими са от него така, както от храненето и от всичко друго, което е част от тяхното битие.
Внезапната забрана на култа, потискането на религията им с някакъв държавен едикт могат да останат без последствие.
Нахълтването в грижливо балансираното им битие ще доведе след известно време до отприщване в отворени маси.
Последните ще придобият по-късно всички елементарни свойства, които вече са ни известни.
Нарастват стремително.
Установяват действително, а не фиктивно равенство.
Осигуряват си нова и вече много по-голяма плътност.
Отказват се за момент от онази далечна
и трудно достижима цел,
в стремеж към която са били възпитавани,
и налагат на нейно място друга, в конкретните условия на своето битие.
Всички внезапно забранени религии си отмъщават, придобивайки един вид светски характер: след отприщването на масите с неочаквано голямо ожесточение напълно се променя характерът на тяхната вяра, без те сами да разбират естеството на тази промяна.
Смятат, че изповядват предишната вяра, и мислят, че се придържат към най-дълбоките си убеждения.
Но в действителност изведнъж са се превърнали в нещо съвсем друго,
обзети от острото, неповторимо и единствено чувство,
характерно за отворените маси,
каквито те вече са
и от които не искат да се откъснат за нищо на света.
......
стара публикация август 2012 г.
......
.....
Повторението е майка на знанието./През август мирните миряни
въобще не подозираха,какво ги чака от СЕКТАТА БПЦ,когато
се спомине техният"началник", подозиран за съпорт откъм БКП...
Актуалните събития извадиха много и най-различни кирливи ризи,
ако не ви е гнус - следете петната по ризите...
............................с л е д в а ..........................................................
и ще се самоубият самички в похода си за материалното
и неглижирането на състрадание към "ближния"...
Храмът е религиозна сграда с всичкото и обзавеждане според вярата. Може да е православен, мохамедански, еврейски и т.н.
Църква- са хората в една държава , изповядващи една и съща вяра. Всички християни в България: миряните , църковните служители и синода са състава наречен БПЦ
Бог е един за всички, но това не сближава миряните от различните вероизповедания. За сега. Това е важно, за да няма противопоставяне, унижаване., омраза- все предразсъдъци, които пречат да има доверие, толерантност, уважение...
цитирай
22.11.2012 10:11
Още ме обичат а аз ги боготворя . Покланям се пред паметта на възнесеният ми Отец. Мое верою.
Явно в по далечни времена хората са имали запазени спомени за това, как трябва да се отнасят с всичко ,което срещат на тази планета.