Прочетен: 1255 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 13.08.2013 23:27
.
.
Цветан АНДРЕЕВ препрочита ЕЛИАС КАНЕТИ
МАСИ И ВЛАСТ
ЖЕСТОКО АКТУАЛНИЯТ КАНЕТИ
Нобеловият лауреат Канети не може”да се оплаче” от липса на внимание и след отпътуването си от Земния Свят.
Приживе е световно признат, а и сега издатели от всички страни не го забравят и го преиздават, макар и включван в „ некомерсиалните” графи.
Не го забравят и многобройните рецензенти, критици, изследователи.
Някои стигат дори дотам, че да го определят и като”БЪЛГАРСКИЯТ НОБЕЛИСТ”. Не знам как во целят с това изхвърляне , определение за всепризнатия космополит, макар да знаят на- изуст истинската му биография.
Единствената истина за този голям писател и хуманист е, че делото на живота му ”МАСИ И ВЛАСТ” е до болка актуално и днес.
А това е, което ни кара да го препрочитаме...
РЯЗКА ПРОМЯНА НА СТРАХА ОТ СЪПРИКОСНОВЕНИЕ
Есе Първо
Човек от нищо не се бои така много, както от съприкосновението с непознатото .
Той иска да види, да разбере какво е това, което внезапно се спуска към него, или поне да определи мястото му в реда на нещата. Човек навсякъде избягва съприкосновението с чуждото.
Нощем или изобщо в мрака ужасът от някакъв неочакван досег може да прерасне в паника. Дори дрехите не осигуряват достатъчна безопасност – колко лесно могат да бъдат разкъсани, колко лесно е да се проникне чак до голата, гладка, беззащитна плът на нападнатия.
Този страх от съприкосновението е продиктувал дистанцията, които хората са създали помежду си.
Те се заключват в жилища, чийто праг никой не бива да прекрачва – само там се чувстват донякъде вън от опасност.
Страхът от крадеца, който може да нахлуе с взлом, не е само страх от разбойническите намерения, той е страх от внезапния, неочакван досег в тъмното. Ръката с грабливи нокти на хищник непрекъснато се използва като символ на този страх...
В нея се съдържат едновременно и безобидното докосване, и опасната атака. Съществителното „атака” обаче се е ограничило само с отрицателния смисъл на думата.
Тази неприязън към съприкосновението не ни напуска дори когато сме сред хора.
Начинът, по който се движим по улицата, в ресторанти, трамваи и автобуси, е продитуван също от този страх.
Дори там, където сме съвсем близо до другите и можем внимателно да ги наблюдаваме и оглеждаме, тръгнат ли към нас, ние започваме да ги избягваме. Ако предприемем противоположното, то е защото някой ни е допаднал и сближаването става по наша собствена воля.
Бързината на извинението, появило се при непреднамереното докосване, напрежението, с което то се очаква, бурната и понякога нападателна реакция, когато то не последва, отвращението и омразата, които изпитваме към „злосторника” дори когато съвсем не можем да бъдем сигурни, че е бил тъкмо той – целият този възел от душевни реакции, свързани с допира до чуждото, крайната ни лабилност и раздразнителност доказват, че тук става дума за нещо много дълбоко, винаги живо и винаги неясно – нещо, което никога не напуска човека, щом веднъж вече се е определил като личност.
Дори сънят, в който той е далеч по-беззащитен, може да бъде нарушен твърде лесно от този страх.
Масите са единствената среда, в която човек може да отхвърли страха от съприкосновението. Те са единственото състояние, при което този страх рязко преминава в своята противополож- ност.
Онова, което е потребно за целта,са плътните маси,в които хората се притискат тяло до тяло,плътни и в своето душевно състояние,и то така,че никой не обръща внимание на това кой точно го „притиска”.
Щом човек веднъж се е оставил в ръцете на масите, той вече не се бои от съприкосновението с тях.
В този идеален случай всички са равни. Не се забелязват никакви различия, дори между половете.
Тук всеки, който е притиснат от някого, има съзнанието, че сам притиска другиго. И възприема този някой така, както възприема самия себе си. Сетне всичко внезапно протича както процесите в един организъм.
Вероятно това е една от причините, поради която масите се стремят да се сгъстят толкова плътно: искат колкото може по-пълно да избавят отделните индивиди от страха от съприкосно-вението.
Колкото по-силно хората се притискат един о друг, толкова по осезаемо усещат, че не изпитват страх един от друг. Тази рязка промяна на страха от съприкосновение е присъща на масите.
Облекчението, което си предават един другиму и за което ще стане дума по-късно, достига невероятно висока степен, когато масите са най-плътни...
................................................................